Sammanfattning från artikeln ”Kommer du ihåg när det verkligen gäller?” av Linus Gedal
Problem: Plötsligt hjärtstopp är ett allvarligt medicinskt tillstånd som kräver omedelbar hjärt-lungräddning (HLR). Forskning har visat att HLR-utförande generellt sett är bristande, men att tekniska stöd som CPR-guide [Nu CPRAIDR] kan förbättra HLR-utförandet för både lekmän och vårdpersonal. Ytterligare forskning visar dock att HLR-färdigheter snabbt förfaller.
Frågeställning: Hur påverkar övning med sensorbaserad hjärt-lungräddningsteknik förmågan att bibehålla färdigheter i korrekt utförande av HLR?
Metod: För att besvara frågeställningen utfördes en experimentell studie med kvantitativ metod. Tjugo lekmän deltog i studien. Deltagarna utförde HLR utan stöd, med CPR-guide (ett sensorbaserat teknikstöd för HLR som utnyttjar visuell grafisk feedback (VGF)) och sedan utan stöd igen. Datan samlades in genom teknisk utrustning och analyserades efter datainsamlingen genom deskriptiv statistik och utförandet av en “One-way Repeated Measures ANOVA”.
Resultat: Studiens resultat visade att vid det första övningstillfället, utan användningen av det tekniska stödet, var den genomsnittliga andelen korrekt utförda kompressioner endast 10.9%. Denna siffra steg till 56.4% vid användningen av CPR-guide. Vid det sista övningstillfället utan det tekniska stödet utfördes i genomsnitt 17.5% av kompressionerna korrekt. Resultaten visade att endast ett övningstillfälle med CPR-guide resulterade i en genomsnittlig förbättring med 60.5% för antalet framgångsrika kompressioner som testpersonerna utförde vid utförande av HLR utan stöd.
Slutsats: Studien bidrar till ökad förståelse för teknologins roll i HLR-utbildning. I enlighet med tidigare forskning visar resultaten att tekniska stöd som CPR-guide bidrar till ett förbättrat utförande av HLR. Studien fastställer att övning med tekniska stöd med VGF är ett effektivt sätt att utbilda lekmän i HLR och att förmågorna bibehålls. Studiens resultat och begränsningar betonar även behovet av upprepade studier med en kontrollgrupp. Detta är nödvändigt för att undersöka hur träning med tekniska stöd som använder VGF påverkar bibehållandet av HLR-färdigheter jämfört med träning utan sådant stöd.
Författare: Linus Gedal, Stockholms Universitet